Οι ροδακινιές της Βέροιας στη Μπιενάλε της Βενετίας

Με το μουσικό θέμα Strelitzia «έντυσε» ένα μικρού μήκους αρχιτεκτονικό βίντεο που προβάλλεται στη Μπιενάλε της Βενετίας, εμπνέεται από το φυσικό τοπίο της Ημαθίας και μέσα στην πανδημία ξεκίνησε να μαθαίνει να παίζει και να συνθέτει για το μοναδικό όργανο που παίζεται χωρίς να χρειάζεται να το ακουμπάς, το θέρεμιν.

Ο Θεσσαλονικιός συνθέτης και αρχιτέκτονας Μάνος Μυλωνάκης, σε μία αναμφίβολα δύσκολη χρονιά για όλους τους δημιουργικούς ανθρώπους και ακόμη περισσότερο για τους εργαζόμενους στον πολιτισμό, αν και χάλασαν πολλά σχέδιά του, νιώθει περήφανος και τυχερός για πρότζεκτ που προέκυψαν αυτήν την περίοδο.

Συνέθεσε επίσης το κομμάτι «The Treeman», το οποίο γράφτηκε και βιντεοσκοπήθηκε στο σπίτι του για την Παγκόσμια Ημέρα Πιάνου 2020 και για τον ίδιο εορτασμό του 2021 το κομμάτι «Celestial», το οποίο γυρίστηκε στην επίσημη πρεμιέρα της άνοιξης, στις 21 Μαρτίου 2021, σε ένα πανέμορφο φυσικό σκηνικό, λίγο έξω από τη Βέροια.

Τα τελευταία δύο χρόνια, η Βέροια και η ευρύτερη περιοχή της Ημαθίας έχουν γίνει δεύτερο σπίτι του, καθώς αφενός είναι η καταγωγή της συζύγου του, αφετέρου η ανάληψη του καλλιτεχνικού τιμονιού του ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας από τον στενό του συνεργάτη Γιάννη Παρασκευόπουλο, τον οδηγούν τακτικά στην περιοχή. «Η όψη των ανθισμένων ροδακινιών κατά μήκος της διαδρομής στον κάμπο της Ημαθίας με συγκλόνισε! Ήθελα πάντα να κάνω κάτι σε σχέση με αυτό. Αφορμή στάθηκε η Παγκόσμια Ημέρα Πιάνου ’21. Το “Celestial” είναι η συνεισφορά μου στους φετινούς εορτασμούς», αναφέρει ο Μάνος.

Στη Βέροια μπορεί να περνά πλέον αρκετό χρόνο και να εμπνέεται από τη φύση της ευρύτερης περιοχής, αλλά η μουσική του ακούγεται μέχρι τη Βενετία. Στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας -η έκθεση στήνεται αυτή την εποχή- άρχισε να προβάλλεται από τις 12 Απριλίου ένα βίντεο της Καναδέζας σκηνοθέτριας Shawna M. Tavsky, το οποίο έχει επενδύσει μουσικά ο Μάνος Μυλωνάκης με τη σύνθεσή του «Strelitzia». Πρόκειται για μία παρουσίαση του αρχιτεκτονικού έργου γραφείου του Μεξικανού αρχιτέκτονα Jose Juan Rivera Rio στη συγκεκριμένη Μπιενάλε. Το βίντεο προβάλλεται σε loop, σε κλειστό χώρο βιντεοπροβολής και η έκθεση θα διαρκέσει ως το Νοέμβριο. «Εντελώς συμπτωματικά, η μουσική μου “συνάντησε” πάλι την αρχιτεκτονική με έναν ιδιαίτερα απρόσμενο τρόπο», σημειώνει.

«Με ενδιαφέρει πολύ πώς μπορεί να συμπεριφερθεί μία μουσική σύνθεση, τι στοιχεία μπορεί να αντλήσει αλλά και να δώσει στον φυσικό χώρο. Πώς μπορεί η μελωδία της να επηρεαστεί εν τη γενέσει της, αλλά και πώς ο ρυθμός της μπορεί να συνδιαλλαχθεί με αυτόν της φύσης», σημειώνει, «βγάζοντας» τη διπλή του ιδιότητα: του συνθέτη και του αρχιτέκτονα. «Πολλές φορές η εναλλαγή στην ενασχόληση μεταξύ μουσικής και αρχιτεκτονικής είναι για μένα ένα πολύτιμο εργαλείο ανατροφοδότησης της έμπνευσης και της όρεξης για δουλειά. Οι ακουστικές ιδιότητες ενός χώρου και η προσδοκώμενη ηχητική εμπειρία πάντα με ενδιέφεραν ως σχεδιαστή. Και αντίστροφα όμως, η επίδραση αυτών των ιδιοτήτων στη μουσική που αναπαράγεται μέσα του, πάντα με ενδιέφεραν ως συνθέτη. Αυτό στην πράξη, βρίσκει εφαρμογή στη σύνθεση μουσικής για θέατρο, όπου ως συνθέτης οφείλεις να προβλέψεις και να χρησιμοποιήσεις τη συμπεριφορά του χώρου επάνω στις νότες σου».

Μέσα στην πανδημία ξεκίνησε να μαθαίνει να παίζει και να συνθέτει για το μοναδικό όργανο που παίζεται χωρίς να χρειάζεται να το ακουμπάς, το Θέρεμιν. Πρόκειται για μια εφεύρεση του Ρώσου Lev Termen από το 1919. Ο ήχος του είναι γνωστός από τις πρώιμες ταινίες τρόμου των αρχών του 20ού αιώνα. Παίζεται με δύο κεραίες, κουνώντας κάποιος τα χέρια του πάνω από αυτές. Η απόσταση των χεριών από τις κεραίες ορίζει την τονικό ύψος και την ένταση της νότας.


Πηγή
Author: Κατερίνα Ματέρη

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

Related Articles

Ακολουθήστε μας

2,056FansLike
40FollowersFollow
spot_img
spot_img
spot_img

Τελευταία Νέα