«Βιοκλιματική Αναβάθμιση και Βιώσιμη κινητικότητα δικτύου οδών ΠΕ 14-15 (Κηφισιάς – Βότση) (ΑΡ. ΜΕΛ.:91/2020)»

Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κεντρική Μακεδονία 2014-2020», Άξονας Προτεραιότητας 06 «Προστασία του περιβάλλοντος και προώθηση της αποδοτικότητας των πόρων»

Τίτλος έργου:

«Βιοκλιματική Αναβάθμιση και Βιώσιμη κινητικότητα δικτύου οδών ΠΕ 14-15 (Κηφισιάς – Βότση) (ΑΡ. ΜΕΛ.:91/2020)»

Συνοπτική περιγραφή:

Η πράξη αφορά στην βιοκλιματική αναβάθμιση και την βιώσιμη κινητικότητα του δικτύου οδών και των κοινοχρήστων χώρων, των πολεοδομικών ενοτήτων 14 και 15 (Κηφισιάς και Βότση) του Δήμου Καλαμαριάς. Το συνολικό μήκος του δικτύου των οδών είναι 5.850 μ. και οι επιφάνειες προς διαμόρφωση 27.000 m2 περίπου.

Το δίκτυο των οδών και οι κοινόχρηστοι – κοινωφελείς χώροι που αποτελούν αντικείμενο των επεμβάσεων είναι:

Π.Ε.14-Κηφισιά:

Οδοί: Ιπποκράτους, Ιουστινιανού, τμήμα της Παπαντωνίου, τμήμα της Σωκράτους, και η οδός Διός.

Κοινόχρηστοι χώροι: Ο.Τ.:2-261 (τμήμα)_πράσινο, επί της οδού Σωκράτους.

Επέκταση Κηφισιάς: Δίκτυο πεζοδρόμων αποτελούμενο από τις οδούς, Χριστοδουλίδη, Κολάρου, Βοζίκη, περιμετρική Ο.Τ.:2-473, Μαβίδη, Πανοπούλου και Ο.Τ.:2-473 (τμήμα)_πράσινο.

Π.Ε.15-Βότση:

Οδοί: Ερυθρού Σταυρού, τμήμα της Ζηργάνου, τμήμα της Καισαρείας, Ικονίου, Ιεροσολύμων, Μ. Αλεξάνδρου, Λασσάνη.

Κοινόχρηστοι χώροι: Ο.Τ.:2-467 και ο όμορος πεζόδρομος, Ο.Τ.:2-460 πράσινο (ως προς τον αστικό εξοπλισμό),  Ο.Τ.:2-473 (τμήμα) πράσινο στην επέκταση Κηφισιάς, συμβολή των οδών Ζηργάνου, Καραβαγγέλη, Ιωνίας, συμβολή των οδών Ζηργάνου, Λαοδικίας, Καισαρείας, Αλκυόνος.

Οδός Πρικλέους:

Είναι το όριο των δυο Π.Ε. και η μελετητική δραστηριότητα αφορά στο τμήμα από Ζηργάνου έως Ε. Αντίστασης, καθώς και τους κοινόχρηστους χώρους:Ο.Τ.:2-096 (τμήμα) – πάρκο, τη συμβολή των οδών Περικλέους, Ιεροσολύμων, Έκτορος και τη συμβολή των οδών Περικλέους, Ζηργάνου, Καππαδοκίας (τριγωνική νησίδα).

Η πράξη μέσω των παρεμβάσεων βιοκλιματικής αναβάθμισης και βιώσιμης κινητικότητας συγκροτεί ένα δίκτυο κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων θέτοντας σε προτεραιότητα την κίνηση πρωτεύοντος των πεζών και έπειτα των ποδηλάτων. Ταυτόχρονα ο σχεδιασμός των παρεμβάσεων θα υλοποιηθεί με κριτήριο την άνεση, που είναι μια εξειδικευμένη μορφή αστικού σχεδιασμού που στοχεύει στην επίτευξη καλύτερων θερμικών, οπτικών και ακουστικών συνθηκών στο περιβάλλον της σύγχρονης πόλης εστιάζοντας στις φυσικές ιδιότητες της μικρο-κλίμακας των χώρων αυτών. Ο σχεδιασμός των παρεμβάσεων εμβαθύνει στην συσχέτιση των κοινωνικών εμπειριών στη σύγχρονη αστική ζωή με τις φυσικές ιδιότητες που χαρακτηρίζουν έναν αστικό ανοιχτό χώρο.

Προβλεπόμενες εργασίες:

 (α)καθαιρέσεις – αποξηλώσεις υφιστάμενων κατασκευών, (β)χωματουργικά, (γ)Θεμελιώσεις, (δ) Κατασκευές από σκυρόδεμα, (ε)Ξυλότυποι, (ζ) Δαπεδοστρώσεις: (1) Έγχρωμο Γαρμπιλομωσαικό (ζώνες εγκυβωτισμού /μικρές επιφάνειες-χυτό δάπεδο/ζώνες προσαρμογών) (2) Έγχρωμο πορώδες υδατοπερατό σκυρόδεμα, (3) Τσιμεντοκυβόλιθοι (οδοποιίας) χρώματος γκρί με ψυχρά υλικά, (4) Οδόστρωση με φυσικούς κυβόλιθους (5) Δαπεδόστρωση Ποδηλατόδρομου (Έγχρωμη ασφαλτική στρώση βάσης). (6) Επιστρώσεις προαναμεμιγμένης κονίας για σκλήρυνση επιφανειών με χαλαζιακά αδρανή και ειδικές προσμίξεις πάχους 3,0 cm για διαμορφώσεις κεκλιμένων επιφανειών (ράμπες), (7) Στρώση σταθεροποιημένου χώματος πάχους 60mm (8) Δάπεδο χαλαζιακής άμμου πάχους 7 cm. (9) Οδόστρωμα, (η)φωτισμός, (θ)καθιστικά, (ι)συντριβάνια/πίδακες, (κ) κάλαθοι απορριμμάτων, (λ)κρήνες, (μ)φύτευση κ.λπ..

Η πράξη θα υλοποιηθεί μέσω τριών (3) Υποέργων.

Το Υποέργο 1 έχει τίτλο: «Βιοκλιματική Αναβάθμιση και Βιώσιμη Κινητικότητα δικτύου οδών Π.Ε. 14-15 (Κηφισιάς – Βότση)», αφορά στην διαμόρφωση των χώρων των παρεμβάσεων με εργολαβία. Η μεθοδολογία διασφάλισης της υλοποίησης του Υποέργου σηματοδοτείται από την πλήρη εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 4412/2016, με τίτλο: “Δημόσιες Συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών” (ΦΕΚ Α’ 147/08.08.2016), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

Το Υποέργο 2 έχει τίτλο: «Δαπάνες για υπηρεσίες βασικού μελετητή – Τεχνικού Συμβούλου», και αφορά στην παροχή υπηρεσιών εποπτείας, κατά την κατασκευή του έργου του βασικού μελετητή που έχει εκπονήσει την μελέτη εφαρμογής, της οποίας ο Ανάδοχος του έργου καλείται να εφαρμόσει. Η μεθοδολογία διασφάλισης της υλοποίησης του Υποέργου σηματοδοτείται από την πλήρη εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 4412/2016, με τίτλο: “Δημόσιες Συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών” (ΦΕΚ Α’ 147/08.08.2016), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, καθώς και από την Απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αναφορικά του θέματος ( ΦΕΚ Β/4203/25.09.2020), σε συνέχεια του Ν. 4412/2016 .

Το Υποέργο 3 έχει τίτλο: «Εργασίες Αρχαιολογίας», και θα λάβει χώρα στην στην περίπτωση εντοπισμού αρχαιοτήτων.

Τα παραδοτέα της πράξης είναι:

Η Βιοκλιματική αναβάθμιση και βιώσιμη αστική κινητικότητα:

(1) Βασικού κορμού οδικού δικτύου-διέλευση ΜΜΜ, (2) Δίκτυου οδών ήπιας κυκλοφορίας ΚΑΙ home zone, (3) Δίκτυου πεζοδρόμων, (4) Δίκτυου διαδρομής ποδηλάτου, (5)Κυκλικών κόμβων – Διαμορφώσεις ανοικτών χώρων, των πολεοδομικών ενοτήτων ΠΕ 14-15 (Κηφισιάς-Βότση) και συγκεκριμένα:

(1):

(α) Οδός Ιπποκράτους και οι κόμβοι της με τις οδούς:(α1) Θουκιδίδου,(α2) Ιουστινιανού,(α3) Ευρυπίδου,(α4) Δελφών,(α5) Σωκράτους,(α6) Περικλέους.

(β) Οδός Ικονίου και οι κόμβοι της με τις οδούς:(β1) Ιεροσολύμων,(β2) Λαοδικείας,(β3) Καισαρείας.

(γ) Οδός Καισαρείας και οι κόμβοι της με τις οδούς:(γ1) Λασσάνη,(γ2) Ζηργάνου,

(δ) Οδός Ζηργάνου και οι κόμβοι της με τις οδούς:(δ1) Αλκυόνος,(δ2) Μ. Αλεξάνδρου,(δ3) Ιωνίας-Καραβαγγέλη,(δ4) Φιλαδελφείας,(δ5) Ερυθρού Σταυρού.

(ε) Οδός Ερυθρού Σταυρού και οι κόμβοι της με τις οδούς:(ε1) Ζηργάνου,(ε2) Σουλίου,(ε3) Πάριδος,(ε4) Αρκαδίου,(ε5) Σινώπης, (ε6) Εθνικής Αντιστάσεως.

(ζ) Οδός Μεγάλου Αλεξάνδρου και οι κόμβοι της με τις οδούς:(ζ1) Κηφισίας,(ζ2) Κολλάρου,(ζ3) Καππαδοκίας,(ζ4) Σεβαστείας,(ζ5) πεζόδρομος Λούη,(ζ6) Ζηργάνου,(ζ7) Ιωνίας,(ζ8) Ανατολικής Θράκης,(ζ9) Χατζηπαναγιωτίδου,(ζ10) Εθνικής Αντιστάσεως.

(η) Οδός Περικλέους και οι κόμβοι της με τις οδούς:(η1) Κηφισίας,(η2) Ζηργάνου-Καππαδοκίας-Προμηθέως,(η3) Ξενοπούλου- Ασπασίας Ζήση,(η4) Ιπποκράτους-Ικονίου,(η5) Ραγκαβή,(η6) Διός,(η7) Έκτορος,(η8) Πλουτάρχου,(η9) Καισαρείας,(η10) Εθνικής Αντιστάσεως.

(θ) οδικό τμήμα Ζηργάνου – Περικλέους – Ικονίου – Καισαρείας.

(2):

(α) Οδός Ιουστινιανού και οι κόμβοι της με τις οδούς:(α1) Εθνικής Αντιστάσεως και έξοδος-σύνδεση με το υπό κατασκευή 23ο Δημοτικό σχολείο και την πολεοδομική ενότητα του Βυζαντίου,(α2) Σολωμού,(α3) Πλουτάρχου,(α4) Παπαντωνίου – πάρκο Κηφισιάς,(α5) Εμμανουήλ Παππά,(α6) Ιπποκράτους,(α7) Κηφισίας.

(β) Οδός Παπαντωνίου και οι κόμβοι της με τις οδούς:(β1) Ευρυπίδου,(β2) Δελφών,(β3) Σωκράτους-πάρκο Σωκράτους.

(γ) Οδός Διός και οι κόμβοι της με τις οδούς:(γ1) Σωκράτους-πάρκο Σωκράτους,(γ2) Περικλέους – πάρκο Περικλέους – Έκτορος.

(δ) Οδός Ιεροσολύμων και οι κόμβοι της με τις οδούς:(δ1) Περικλέους – πάρκο Περικλέους – Έκτορος,(δ2) Ικονίου – Λαοδικείας.

(ε) Οδός Λασσάνη και οι κόμβοι της με τις οδούς:(ε1) Ικονίου – Καισαρείας,(ε2) πεζόδρομος Ανατολικής Θράκης – σχολικά συγκροτήματα,(ε3) Χατζηπαναγιωτίδου,(ε4) Εθνικής Αντιστάσεως, έξοδος-σύνδεση με το κέντρο της Καλαμαριάς.

(3):

Χριστοδουλίδη, Κολάρου, Βοζίκη, περιμετρική Ο.Τ.:2-473, Μαβίδη και Πανοπούλου. Είναι υφιστάμενα διαμορφωμένοι πεζόδρομοι, οι οποίοι πλέον διασυνδέονται με την υπό χάραξη πράσινη διαδρομή,

(4):

(α)Διάδρομος ποδηλάτου στο πεζοδρόμιο των οδών Ζηργάνου-Καισαρείας.

(β)Μεικτή χρήση ποδηλάτου και οχημάτων σε οδούς περιοχών κατοικίας/home zone: Λασσάνη-Ιεροσολύμων και Παπαντωνίου-Διός.

(5):

(α)Ισόπεδος κόμβος Κηφισίας- Μ. Αλεξάνδρου.

(β)Ισόπεδος κόμβος Ζηργάνου- Καραβαγγέλη και οι κοινόχρηστοι χώροι: Ο.Τ.:2-261 (τμήμα)_πράσινο, επί της οδού Σωκράτους, Ο.Τ.:2-473 (τμήμα)_πράσινο, Ο.Τ.:2-467, Ο.Τ.:2- 460 πράσινο (ως προς τον αστικό εξοπλισμό), Ο.Τ.:2-473 (τμήμα) πράσινο στην επέκταση Κηφισιάς, συμβολή των οδών Ζηργάνου, Καραβαγγέλη, Ιωνίας, συμβολή των οδών Ζηργάνου, Λαοδικίας, Καισαρείας, Αλκυόνος, Ο.Τ.:2-096 (τμήμα) – πάρκο.

Τα αναμενόμενα οφέλη για τις πολεοδομικές ενότητες είναι:

-η δημιουργία της ‘πράσινης διαδρομής’ που στοχεύει

α)στην ενοποίηση κοινοχρήστων και κοινωφελών χώρων για τη σύνδεση κύριων χρήσεων του Δήμου και

β)στη βελτίωση των συνθηκών κίνησης των πεζών και τη δημιουργία διαδρομής ποδηλάτου,

-η δικτύωση των υπαίθριων χώρων και η ενοποίηση του συνόλου, μέσω παρεμβάσεων βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής, εξασφαλίζοντας κοινό και αναγνωρίσιμο ύφος,

-η δημιουργία ποιοτικού και αναβαθμισμένου χώρου, που θα κατοχυρώνει την απρόσκοπτη και ασφαλή πρόσβαση και χρήση των ευαίσθητων ομάδων, όπως τα άτομα με κινητικά προβλήματα, προβλήματα όρασης, άτομα με καρότσια, οι μητέρες με παιδικά καρότσια και οπωσδήποτε οι μαθητές,

-η εξασφάλιση συνθηκών θερμικής, οπτικής και ακουστικής άνεσης στον υπαίθριο χώρο, εφαρμόζοντας όλους τους κατάλληλους χειρισμούς, όπως ενδεικτικά αναφέρεται η εισαγωγή φυτών με διαφορετικά χαρακτηριστικά, η παροχή επαρκούς σκιασμού κ.λπ.,

-η δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών μικροκλίματος, κατόπιν διενέργειας προσομοίωσης της υφιστάμενης κατάστασης, ελέγχου αντίστοιχων προσομοιώσεων της πρότασης ώστε να επιλεγεί η βέλτιστη λύση, αναπτύσσοντας τις κατάλληλες μεθόδους όπως ενδεικτικά αναφέρεται η επέκταση και ανασχεδιασμός της βλάστησης και του υδάτινου στοιχείου, κατάλληλες διατάξεις ανεμοπροστασίας κ.λπ.,

-η χρήση υλικών φιλικών προς το περιβάλλον που θα πρέπει να υπακούν σε βασικές οικολογικές αρχές, γενικότερα υλικά που πέραν των θερμοφυσικών ιδιοτήτων τους, να επιλεχθούν βάση κριτηρίων εκπομπής ρύπων, διάρκειας ζωής και μειωμένων αναγκών σε συντήρηση κ.λπ., συμβάλλοντας με θετικό τρόπο στο μικροκλίμα της περιοχής,

-η προσέγγιση επιλογής της φύτευσης, οι ποσότητες και η χωροθέτηση να ληφθούν κυρίως με βάση κριτήρια εναρμόνισης με το υπάρχον τοπίο και τον ανασχεδιασμό του με βάση τις αρχές της αειφορίας,

-βιώσιμη κινητικότητα και βέλτιστη κυκλοφοριακή οργάνωση, κατόπιν διενέργειας ερευνών-μετρήσεων πεδίου, διερευνώντας όλες τις μεθόδους και αναπτύσσοντας τις κατάλληλες όπως ενδεικτικά αναφέρονται: αλλαγές στην υψομετρική διαμόρφωση της οδού, αλλαγές στην επιφάνεια της οδού, κυκλικοί κόμβοι, επίπλωση της οδού κ.λπ.,

-νυκτερινός αστικός φωτισμός εξοικονόμησης ενέργειας, με τέτοια πυκνότητα και ένταση ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής κυκλοφορία των χρηστών. Πρόβλεψη για φωτιστικά σήματα με αυτόνομη φωτοβολταϊκή κυψέλη σε θεματικούς χώρους, γενικότερα ο κατάλληλος φωτισμός για κεντρικό άξονα δρόμου, κατασκευών, κήπων, κυκλικών κόμβων κ.λπ., συμβατός με το στόχους της ανάπλασης,

-σημεία με στοιχεία νερού-δροσισμού, στέγαστρα, πέργκολες, στάσεις δροσιάς, καθιστικά, βιοκλιματικός εξοπλισμός, σχάρες δένδρων, κήποι κ.λπ.,

-συμμετοχικές διαδικασίες-ευαισθητοποίηση των πολιτών για τις επικείμενες αλλαγές, τις βιοκλιματικές παρεμβάσεις και τη βιώσιμη κινητικότητα.

Ο ωφελούμενος πληθυσμός των πολεοδομικών ενοτήτων, βάση της αναθεώρησης του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Γ.Π.Σ.) του Δήμου Καλαμαριάς είναι: 11000, όμως ο γενικότερος ωφελούμενος πληθυσμός θα είναι μεγαλύτερος των 20000 δεδομένης (α) αύξησης της επισκεψιμότητας από όμορες πολεοδομικές ενότητες του Δήμου Καλαμαριάς, αλλά και όμορων Δήμων, (β) των μετακινήσεων μαθητών και εκπαιδευτικών προς τα σχολικά συγκροτήματα από άλλα σημεία της πόλης, (γ) εργαζομένων κατ’ αντίστοιχο τρόπο.

Προϋπολογισμός ένταξης: 10.021.935,43 €.

Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ε.Τ.Π.Α. (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης).


Πηγή
Author: Γεώργιος Ιωαννίδης

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

Related Articles

Ακολουθήστε μας

2,056FansLike
40FollowersFollow
spot_img
spot_img
spot_img

Τελευταία Νέα